Spojrzenie na chiński rynek dzieł sztuki w drugiej dekadzie XXI wieku
pdf

Słowa kluczowe

rynek dzieł sztuki w Chinach, rynek antykwaryczny w Chinach, chińska kultura, chińska sztuka, rynek aukcyjny w Chinach, domy aukcyjne w Chinach, chińscy kolekcjonerzy, chińskie reformy gospodarcze

Jak cytować

Smolarek, M. P. (2020). Spojrzenie na chiński rynek dzieł sztuki w drugiej dekadzie XXI wieku. Myśl Ekonomiczna I Polityczna, 69(2), 90–110. Pobrano z https://mysl.lazarski.pl/mysl/article/view/1515

Abstrakt

Niezwykle dynamiczny rozwój rozumianego w szerokim sensie chińskiego
rynku dzieł sztuki w ostatnich dziesięcioleciach odzwierciedla rosnącą rolę chińskiej
gospodarki na świecie oraz wzrost zamożności chińskiego społeczeństwa.
W latach 2008–2011 rynek ten odnotował niespotykany w jakimkolwiek innym
regionie świata wzrost na poziomie 500 proc. W 2018 roku udział Chin w globalnym
rynku dzieł sztuki na poziomie 19 proc. potwierdził silną pozycję tego
państwa jako jednego z trzech największych rynków dzieł sztuki świata. W tym
samym czasie chiński rynek aukcyjny zajmował na świecie drugie miejsce. Pozycję
światowego lidera Chińska Republika Ludowa zawdzięcza przede wszystkim
znaczącym reformom gospodarczym ostatnich lat, skutecznej realizacji polityki
otwartych drzwi oraz ogromnemu potencjałowi kulturowemu. Kultura chińska
jest bezcennym skarbem całej ludzkości utrwalonym w obiektach podlegających
obrotowi ekonomicznemu. Niewiele jest krajów, które pod względem bogactwa
działalności artystycznej mogłyby konkurować z Chinami, jednym z największych
państw źródłowych dóbr kultury na świecie i jednocześnie jednym
z największych rynków dzieł sztuki. Celem artykułu jest przedstawienie najważniejszych
zagadnień chińskiego rynku dzieł sztuki w ostatnim dwudziestoleciu.

pdf
Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.