Abstrakt
Niniejsza praca ma na celu przedstawienie obrazu sąsiadów Polski – Rosji,
Niemiec i Ukrainy, prezentowanego w polskich mediach w okresie od lipca do
grudnia 2013. Analizie poddany został szereg artykułów (początkowo 8096),
zebranych z różnych źródeł dostępnych on-line (z portali informacyjnych oraz
stron internetowych popularnych dzienników i tygodników). Wyboru źródeł
dokonano na podstawie ich popularności oraz w celu uzyskania możliwe
szerokiego spektrum prezentowanych w nich poglądów politycznych. Analiza
została przeprowadzona zarówno przy użyciu metod jakościowych i ilościowych
z wykorzystaniem oprogramowania CAQDAS (QDA Data Miner oraz
Wordstat). Wyniki badania pokazują, iż polskie media skoncentrowane są
przede wszystkim na sąsiednich krajach, co więcej, przedstawiają je w raczej
ciemnych barwach. Ponadto duża część artykułów, w których opisywane były
Niemcy, Rosja i Ukraina, zawierało nawiązania historyczne, przede wszystkim
dotyczące okresu II Wojny Światowej. Powyższe spostrzeżenia nasuwają
kolejne pytania badawcze. Po pierwsze, na ile obraz innych krajów w mediach
w 2013 roku mógł oddawać nastroje społeczne i być wskaźnikiem mogącym
pozwalać na przewidywanie wyników wyborów. Albo też, na ile mógł być
kreowany przez wydawców, dążących do uzyskania wpływu na odbiorców
i ich wybory polityczne. Niezależnie od tego, która z powyższych hipotez jest
prawdziwa, można domniemywać, iż obraz w mediach może służyć predykcji
decyzji politycznych i nakreślaniu ram polityki międzynarodowej i dyplomacji
publicznej. Dowodów na sensowność tej hipotezy dostarcza choćby analiza
obecnych priorytetów dyplomacji publicznej w Polsce.