Abstrakt
Celem artykułu jest przedstawienie znaczenia kapitału społecznego jako czynnika mającego kluczowe znaczenie w przekształcaniu własnych zasobów informacyjnych w wiedzę w procesie komercjalizacji. Artykuł opiera się na metodzie studium przypadku, za pomocą której przedstawiamy Instytut Technologii Materiałów Elektronicznych. Analizujemy rolę kapitału społecznego w tworzeniu innowacji w otoczeniu organizacji. Sam kapitał społeczny – jego rola i znaczenie – jest szczególnie widoczny w kontekście charakteru poszukiwanych informacji, jego typologii, gdzie istotna w kreowaniu innowacji okazuje się informacja nieformalna. Wiarygodność źródeł informacji determinowana jest przede wszystkim znajomością tematu oraz rzetelnością i intencjami, jakie wykazuje źródło informacji. Innowacyjne przedsiębiorstwa, ale także instytuty badawcze (typu ITME) w zaawansowanym stopniu wykorzystują wszelkiego rodzaju źródła informacji, niezależnie od rodzaju wprowadzanych innowacji. Instytucje naukowe o niskim poziomie kapitału społecznego, o sporadycznych i trudnych kontaktach z partnerami zewnętrznymi przestają rozumieć potrzeby rynku i mogą źle kierować rozwojem nauki, podejmując przez to złe decyzje związane z zarządzaniem innymi składnikami swoich zasobów kapitałowych.
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.