Abstrakt
W niniejszym opracowaniu przedstawiono wyniki przeglądu literatury w zakresie przywództwa i jego determinantów oraz zaprezentowano narzędzia do badania przywództwa w placówkach systemu edukacyjnego. Badanie ma charakter pilotażowy i ma na celu weryfikację założeń dotyczących przywództwa w edukacji oraz walidację proponowanego narzędzia badawczego pod kątem jego spójności i zakresu tematycznego poruszanych zagadnień. Po weryfikacji narzędzia badanie będzie kontynuowane z kolejnymi grupami podmiotów, a na podstawie wyników zostaną opracowane zalecenia dla sektora edukacyjnego w Polsce, z uwzględnieniem systemów edukacyjnych w innych krajach. Badanie ma charakter testowy i stanowi punkt wyjścia do badań na statystycznie istotnych próbach. Autorka jest świadoma ograniczeń niniejszego badania, jednak wyniki wskazują, że temat jest ważny i zasługuje na dalsze opracowanie. Omawiana problematyka jest istotna w kontekście świadomego i odpowiedzialnego zarządzania organizacją. Zakres badania jest nowatorski, ponieważ do tej pory nie przeprowadzono żadnych analiz ilościowych dotyczących modeli przywództwa w edukacji. Może więc być inspiracją i zbiorem wytycznych do prowadzenia dalszych badań w tej dziedzinie.