Abstrakt
Celem publikacji jest analiza i ocena zmian, jakie dokonywały się w polskim
transporcie od początku lat 90. Zmiany objęły branżę transportową
w obszarze struktury podmiotowej i własnościowej, prowadząc do wzrostu
liczby podmiotów we wszystkich gałęziach transportu i rozwoju sektora prywatnego.
Dotyczyły również roli transportu w polskiej gospodarce oraz struktury
towarowej przewozów. Z powodu słabszej niż innych branż dynamiki
rozwoju, a także zmiany struktury wielkości podmiotów zmniejszała się liczba
pracujących w transporcie, osłabła również jego pozycja mierzona udziałem
w WDB. Proces integracji i związana z nim liberalizacja rynku przewozów,
wbrew przewidywaniom, nie osłabiły dynamizmu polskich przedsiębiorstw
przewozowych, szczególnie działających w transporcie samochodowym. Transport
samochodowy stał się najważniejszą gałęzią branży realizując ponad 70%
przewozów ładunków. Przewoźnicy samochodowi najlepiej wykorzystali też
możliwości wynikające z uczestnictwa w jednolitym rynku UE.