Abstrakt
Liczne opracowania empiryczne podejmują problem związku między działalnością
innowacyjną firmy a jej wynikami. Prace te, nazywane „modelami
typu CDM” (od nazwisk autorów klasycznego artykułu z 1998 roku, Crepon,
Duguet i Mairesse), korzystają przeważnie z metody selekcji Heckmana.
Ogólny wniosek z tej literatury jest taki, że firmy, które aktywniej wprowadzają
innowacje, zwykle osiągają lepsze wyniki, ale poszczególne opracowania
bardzo różnią się co do szczegółów tego związku. Niniejszy artykuł wnosi
wkład metodologiczny do wspomnianej literatury poprzez, po pierwsze analizę
teoretycznego umocowania modeli typu CDM i uściślenie związanych
z nimi hipotez, a po drugie analizę przydatności danych z bazy Community
Innovation Survey (CIS, w wersji polskiej – badanie PNT) dla tego rodzaju
badań. Omawiane są różne ujęcia teoretyczne, w tym ekonomia neoklasyczna,
teoria strategii konkurencyjnych Portera i ekonomia ewolucyjna. Zgodnie
z tezą artykułu, pozytywny związek między działalnością firmy a jej wynikami
znajduje silne poparcie w teorii ekonomii, jednak natura tego związku może
być rozmaita. Jej szczegółowe zbadanie powinno być celem dalszych prac
empirycznych, które powinny opirać się na tych częściach bazy CIS, które nie
były uwzględniane w dotychczasowych studiach.