Abstrakt
Niniejszy artykuł ma na celu ocenę potencjalnego wpływu planowanej federalizacji Unii Europejskiej (UE) na gospodarkę Polski i jej stosunki międzynarodowe. Autorzy badają gotowość Polski do tej zmiany i stosują różne metody badawcze, w tym przegląd istniejącej literatury, analizę dokumentów i raportów Komisji Europejskiej, a także analizę dyskursu politycznego. Ponadto autorzy zagłębiają się w perspektywę Niemiec na federalizację UE i jej czynniki wpływające, podając ilustrujące przykłady. Obecna sytuacja w Unii Europejskiej wymaga retrospektywnego spojrzenia na ważne wydarzenia, aby lepiej zrozumieć sytuację gospodarczą i polityczną Polski. Traktat z Maastricht z 1992 r. porzucił koncepcję współpracy gospodarczej niepodległych krajów, która została zawarta w Traktacie Rzymskim z 1957 r., i wprowadził ideę zjednoczenia krajów w wymiarze gospodarczym, politycznym i kulturowym, aby wysunąć na pierwszy plan integrację polityczną. Wartość tego artykułu polega na ocenie wpływu federalizacji na dalszy rozwój gospodarczy i polityczny Polski. Zdaniem niektórych autorów ze względu na różnice kulturowe i społeczne między państwami członkowskimi UE niemiecka koncepcja federalizmu nie może służyć jako model dla UE, ale raczej jako federalizm kooperacyjny. Ocena zatwierdzonych 245 zmian w traktatach, zdaniem autorów, jest raczej centralizacją niż federalizmem, w którym władza i kompetencje strategiczne są przeniesione z państw członkowskich UE na władzę wykonawczą (obecnie: Komisję Europejską).

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Prawa autorskie (c) 2025 Lazarski University