Abstrakt
W artykule podjęto próbę przedstawienia nowoczesnej koncepcji ekonomii
– sharing economy, zwanej także ekonomią kolaboracji. Według nowej
zasady – dostęp jest nową formą posiadania – dostęp do usług i rzeczy staje
się nową formą własności. Nie musimy już być właścicielem towarów lub usług
w celu wykorzystania ich jako konsument czy użytkownik końcowy. W związku
z rozwojem Internetu na całym świecie, powstały już tysiące firm, które
opierają swój model biznesowy na sharing economy. Istnieje coraz więcej
towarów i usług, których nie musimy posiadać, ale nadal możemy je używać
i czerpać korzyści z ich używania. Nie ma wątpliwości, że ten nowy globalny
ruch zmienia sposób, w jaki działa i w przyszłości będzie działała gospodarka.
W pracy podjęto analizę obecnego globalnego trendu sharing economy
na podstawie wyników badania przeprowadzonego przez agencję Havas
Worldwide we współpracy z firmą Market Probe International. W ankiecie
wzięły udział 10 574 osoby w wieku powyżej 16 lat reprezentujących 29 rynków.
Sharing economy to obecnie bardzo szerokie pojęcie, które obejmuje nie
tylko wymianę rowerów, samochodów i mieszkań, ale także wspólne działania,
jak np. gotowanie. Ta nowa koncepcja dynamicznie rośnie na całym świecie,
dlatego należy podjąć próbę analizy, w jaki sposób te firmy pracują i jak
będą to robić w przyszłości. W artykule autor stara się przewidzieć i opisać
możliwe kierunki rozwoju sharing economy w przyszłości, a także zagrożenia,
jakie są z nią związane.