Abstrakt
Artykuł ma charakter teoretyczny i jest oparty na analizie porównawczej
literatury przedmiotu. Jego celem jest przedstawienie syntetycznej charakterystyki
tych spośród teorii przedsiębiorstwa (ekonomicznych oraz związanych
z nimi koncepcji z nauk o zarządzaniu), które mają najważniejsze znaczenie
dla opisu procesów negocjacyjnych realizowanych w firmie, a także wskazanie
zasadniczych kierunków wykorzystania tych teorii w rozważanym obszarze.
Podjęcie realizacji wskazanych wyżej celów jest uzasadnione koniecznością
stworzenia podstaw teoretycznych zarówno precyzyjnej i wszechstronnej
identyfikacji oraz analizy procesów negocjacyjnych występujących w przedsiębiorstwie,
jak i zapewnienia niezbędnych warunków do sprawnej realizacji tych
procesów, tj. ich planowania, prowadzenia i podsumowania. W kolejnych
częściach artykułu scharakteryzowano kolejno następujące teorie: relacji
międzyorganizacyjnych, kosztów transakcyjnych, interesariuszy, kontraktową
i agencji. Prezentacja każdej z nich obejmuje dwa elementy: jej syntetyczną
charakterystykę oraz określenie jej miejsca i roli w realizacji procesów
negocjacyjnych w firmie. W podsumowaniu artykułu przedstawiono wnioski
z rozważań oraz wskazano kierunki dalszych badań.