Abstrakt
Celem artykułu jest identyfikacja czynników istotnie wpływających na
poziom inwestycji B+R oraz określenie siły tego oddziaływania. Badaniu
poddano 950 polskich firm logistycznych. Do badania wykorzystano dane
zawarte w Lokalnym Banku Danych GUS z okresu 2007–2015. Jako
zmienne objaśniające wyodrębniono trzy grupy potencjalnych determinant
B+R badanych podmiotów: natężenie konkurencji, uwarunkowania
finansowe przedsiębiorstwa oraz uwarunkowania makroekonomiczne.
Analizę przeprowadzono w oparciu o statystki deskryptywne, ocenę korelacji
Pearsona i współczynnika korelacji rang Spearmana oraz zastosowanie modeli
panelowych, estymowane w oparciu o próbę przekrojowo-czasową. Badanie
statystyczne przeprowadzono zarówno na zagregowanych wartościach
ogólnopolskich, jak i posługując się danymi na poziomie województwa.
Badanie wykazało, że działania B+R firm logistycznych realizowane są
przede wszystkim przez większe przedsiębiorstwa prowadzące zachowawczą
politykę finansowania opartą na niewielkim zadłużeniu i wysokiej płynności
finansowej. Firmy te funkcjonują w warunkach niskiej marży, która istotnie
ogranicza możliwości rozwojowe. Badanie nie potwierdziło natomiast wpływu
konkurencji na aktywność B+R, co może wynikać ze wzrostu samego sektora.
Czynnikiem bezdyskusyjnie wpływającym na B+R jest natomiast dostępność
do infrastruktury drogowej i obszarów zurbanizowanych.