Zróżnicowanie geograficzne polskiego handlu zagranicznego i wpływ pandemii COVID-19
pdf

Słowa kluczowe

handel zagraniczny, COVID-19, Polska, UE, SITC, obroty towarowe

Jak cytować

Wilczewski, N., & Bryk, M. (2020). Zróżnicowanie geograficzne polskiego handlu zagranicznego i wpływ pandemii COVID-19. Myśl Ekonomiczna I Polityczna, 69(2), 34–54. Pobrano z https://mysl.lazarski.pl/mysl/article/view/1511

Abstrakt

Celem artykułu jest przedstawienie struktury wymiany handlowej Polski
z głównymi partnerami w latach 2015–2020. Autorki artykułu stawiają
tezę, że zróżnicowanie geograficzne polskiego handlu – w tym dodatni bilans
z krajami UE i ujemny z pozostałymi krajami – wynika ze struktury importu
i eksportu, uzależnionej od kategorii towaru, którym się handluje. Innym
znaczącym czynnikiem dla ładu gospodarczego jest łatwość prowadzenia biznesu,
w ostatnim czasie jednak na gospodarkę świata, w tym krajów UE, silnie
oddziałuje pandemia koronawirusa. Przyczyniła się ona również do znacznego
osłabienia polskiego handlu zagranicznego – możemy zaobserwować negatywne
zmiany w pierwszym kwartale 2020 roku.
W pierwszej części artykułu dokonano analizy handlu zagranicznego Polski
w okresie 2015–2020. Następnie omówiono zróżnicowanie handlu z głównymi
partnerami w eksporcie i imporcie. Od wielu lat niezmiennie naczelnymi
partnerami eksportowymi Polski były Niemcy, Czechy oraz Wielka Brytania.
Za główną przyczynę dysproporcji w bilansie handlowym uznano kategorie
towaru, którymi Polska handluje. Polska osiąga dobre wyniki w eksporcie
dzięki sukcesywnie zwiększającemu się geograficznemu zróżnicowaniu kierunków
ekspansji handlu.

pdf
Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.