Polska i Niemcy – medialne obrazy z początku lat 90. ubiegłego wieku na przykładzie „Gazety Zachodniej – Westzeitung”
pdf

Jak cytować

Olechowska, P. (2016). Polska i Niemcy – medialne obrazy z początku lat 90. ubiegłego wieku na przykładzie „Gazety Zachodniej – Westzeitung”. Myśl Ekonomiczna I Polityczna, 53(2). Pobrano z https://mysl.lazarski.pl/mysl/article/view/1712

Abstrakt

Artykuł stanowi próbę określenia roli środków masowego przekazu
w komunikacji międzynarodowej, wpisanej w funkcjonowanie polsko-niemieckiego
pogranicza tuż po 1989 roku. Jako przykład wykorzystano publikacje
prasowe, które w okresie od kwietnia 1990 r. do sierpnia 1995 r. ukazywały
się na łamach „Gazety Zachodniej – Westzeitung”, będącej efektem współpracy
wrocławskiego wydawnictwa „Fo-Press” z niemieckim wydawcą Dieter
Breuer Verlag z Wiesbaden. Czasopismo to należy uznać za jeden z pierwszych
po transformacji ustrojowej niezależnych (prywatny wydawca) transgranicznych
projektów medialnych, realizujących postulaty: międzynarodowej
organizacji zespołów redakcyjnych, transgranicznego oddziaływania pisma
(zasięgu kolportażu), dwujęzyczności oraz treści przekazu (ukierunkowanego
na polsko-niemiecką problematykę). Czasopismo jest jednym z przykładów
odradzania się niezależnego dziennikarstwa po 1989 roku w Polsce. Pomimo
że nie przetrwało „próby czasu” – jego funkcjonowanie było nierozerwalnie
związane ze zmianami transformacyjnymi w Polsce – odegrało istotną rolę
w kształtowaniu opinii o Niemcach w Polsce i Polakach w Niemczech.

pdf