Abstrakt
Chcąc być konkurencyjną na rynku, spółka musi walczyć nie tylko o klientów,
ale także o najzdolniejszych pracowników dostępnych na rynku, którzy
mogą zapewnić jej odpowiednią przewagę. Aby przyciągnąć i zatrzymać
takich pracowników przedsiębiorstwo musi zapewnić im wysokie wynagrodzenia
oraz szeroki wachlarz korzyści dodatkowych. Zachęty te związane
są jednak z wysokimi kosztami i nie gwarantują, że pracownik nie przejdzie
do konkurencyjnej spółki, która zapewni mu lepsze warunki zatrudnienia.
Z tego względu przedsiębiorstwa poszukują nowych systemów motywacyjnych,
które pozwolą zatrzymać najzdolniejszych pracowników w spółce. Takie
możliwości zapewniają długoterminowe programy motywacyjne (Long-term
Incentive Plan – LTIP). Zalety wynikające ze stosowania tego typu programów
są na tyle duże, że wydaje się być naturalnym wykorzystywanie ich w przedsiębiorstwach.
Celem artykułu było wskazanie zakresu stosowania długoterminowych
programów motywacyjnych w polskich spółkach publicznych. Do
tego celu wykorzystane zostały spółki z indeksu WIG20. W artykule zbadana
została także skala wykorzystania LTIP wśród członków zarządu, mierzona
za pomocą udziału wynagrodzenia z tytułu udziału w długoterminowym programie
motywacyjnym w całkowitym wynagrodzeniu.